Så hanterar du sociala medier

Snaps, Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram, ibland kan det kännas överväldigande att uppdatera alla sociala kanaler. Så hur ska man organisera detta på ett vettigt sätt?

”Hur ska vi hinna med?” eller ”finns det inget smidigare sätt att uppdatera allt på?” är vanliga kommentarer bland de företag som vi möter. Därför har vi satt ihop den här lilla checklistan som vi hoppas ska hjälpa dig.

Relevanta kanaler

Oavsett vad någon säger så är inte nödvändigtvis alla kanaler relevanta för alla företag. Det är också bättre att vara riktigt bra på en eller två istället för att försöka uppdatera sex kanaler lite halvdant. För att komma fram till vilka kanaler som är viktiga för just ditt företag börjar du med att titta på vilka användare som finns i respektive kanal, liksom hur de beter sig där.

Facebook

Facebook är utan tvekan den kanal som har flest användare. Som företag är det dessutom förhållandevis lätt att nå just dina målgrupper.

Twitter

I Sverige har Twitter främst utvecklats till en kanal för opinionsbildning. Den är lyssnade för snabb kommunikation. Särskilt om ditt företag arbetar med produkter eller frågor som debatteras just nu.

LinkedIn

Eftersom LinkedIn främst är ett nätverk för människor i sin professionella roll så lämpar sig kanalen alldeles utmärkt för B2B, branschsnack och nätverkande.

YouTube

Samtidigt som YouTube har börjat bli något av sociala mediers Grand old lady så vilar inget damm här, tvärtom. YouTube är bland de trendigaste sätten att kommunicera med nya och gamla kunder, i synnerhet live. YouTube har också en enorm räckvidd — tre miljarder unika besökare per månad.

Instagram

Instagram har länge varit kanalen för ungdomar. Den senast tiden har allt fler av dessa förflyttat sig till Snapchat istället. Om din målgrupper är dessa måste du finnas här. MEN på Instagram kan det vara vettigare att etablera en hashtag än ett konto.

Hur ofta ska du uppdatera?

Många sociala kanaler har en algoritm som gör att du lätt försvinner i flödet, särskilt om du inte uppdaterar särskilt ofta. Det är just därför som det är viktigt att införa regelbundenhet i de uppdateringar och kanaler som du väljer att använda.

Det här är rekommendationerna:

Facebook: 1 till 2 gånger per dag
LinkIn: en gång per dag
Twitter: 1 till 3 gånger per dag
YouTube: 1 till 4 gånger per månad

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *