Sociala medier och hår

Hårprodukter är ju en av de vanligaste skönhetsprodukterna som marknadsförs. Hur gör man då när man ska sticka ut i mängden?

I det här inlägget tänkte vi beskriva några sociala mediakampanjer som har med hår att göra. Vi hoppas att de kan inspirera dina egna kampanjer. Oavsett vilken verksamhet du arbetar inom. Ibland lär man sig mest av företag som arbetar i en helt annan bransch.

Kampanj 1. Den virtuella hårsalongen.

Sunsilk fixade i samband med den här kampanjen en virtuell salong på YouTube där människor kunde ladda upp en bild på sig själv. Sedan kunde du välja mellan olika behandlingar i salongen, få håret att se tjockare ut, eller färga. I samband med salongen fanns också andra videos att ladda ner och bli inspirerad av.

Kampanj 2.

The Trust som arbetar med att donera hår till cancerdrabbade barn genomförde en lyckad kampanj i sociala medier under hashtaggen #HairToSpare. Genom den uppmanade de människor att donera långt hår. Vid sidan av pågick samtidigt kampanjen #NoHairToSpare där människor som inte kunde donera långt hår istället donerade pengar.

Kampanj 3.

L’oreal Paris i Indien värnar om rötterna. I sin kampanj uppmanade de människor att ta kontakt med mänskor som varit viktiga för dem, ta en bild, hashtagga den med #MadeMeWhoIAm och tacka personen. I samband med det skapade kampanjen även en film där människor från olika samhällsskikt tackade personer som varit viktiga för dem.

På ett innovativt sätt lyckades kampanjen skapa engagemang och länka samman sin egen produkt med människors liv och egna kreativitet. Något att ta efter kanske.

Gör inte såhär

När man gör en kampanj i sociala medier vill man gärna spegla det positiva hos människor och inte det negativa. Det var något som kanadensiska reklambyrån Rethink fick lära sig. I deras kampanj för Panorama Hair fäste de en spegel i taket på tunnelbanan. I den kunde tunnhåriga män ännu tydligare se hur tunnhåriga de var ovanifrån. Det kunde även de andra resenärerna göra. I spegeln fanns även webbadressen till Panorama Hair – håravfallsspecialisten. Vi får hoppas att inget svenskt företag tar efter den här förnedrande kampanjidén.

Istället ska man göra som #BaldAndBadChallenge där kvinnor som tappat hår i samband med sjukdom eller cancerbehandling stolt visar upp hur fantastiskt vackra de är ändå.

Precis så ska det se ut!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *