Vad är egentligen en millennial och vad ska man göra med dem?

Efter det amerikanska valet blev millennials den förmodligt trendigaste åldersgruppen. Det var den målgruppen som alla ville nå och som de samtdigit hade så svårt att förstå.

På svenska brukar vi kanske oftare kalla den åldersgruppen för generation Y och den motsvaras av personer födda från mitten av 90-talet till mitten av 2000-talet. Det mest utmärkande för den här gruppen människor är deras förhållande till teknologi och egentligen handlar benämningen mer om det än vilket år de är födda. De har vuxit upp med internet, datorer och den nya teknologin. Därför kallas de ibland också för internetgenerationen och den kan sträcka sig så långt tillbaka som till dem som är födda i slutet av 70-talet. Som sagt så handlar det mer om förhållningssättet till internet och datorer än något annat.

Under det amerikanska valet blev den här målgruppen en av de intressantaste, dels eftersom många av dem var förstagångsväljare dels eftersom de också förhåller sig på ett annat sätt till nyheter och traditionell media. Det gjorde dem svårare att nå.

Det är just det som det här inlägget kommer att handla om. Eftersom millennials beter sig annorlunda i sitt sätt att förhålla sig till nyheter ska vi försöka bena ut hur det sker och hur man ska gå till väga för att nå dem.

Millennials anklagas ibland för att vara den generation som dödade traditionell media. Först tidningar, sedan kommer TV:n att dö som media kanal. Det betyder ändå inte att mellennials inte håller sig uppdaterade. Hela 85 procent av dem uppger att de är uppdaterade när det gäller de senaste nyheterna. Skillnaden är den att medan äldre generationer avsätter tid för att konsumera nyheter så är detta integrerat i mellennialens liv, nyheter kommer till dem via sociala medier, videos, appar och poddar. Facebook är den vanligaste källan till nyheter. Det betyder ändå inte nödvändigtvis att nyheter är den främsta anledningen till att millennialen besöker Facebook. Det är mycket troligare att de gör det för att hålla sig uppdaterade på vad deras vänner gör. Sedan får de nyheterna på köpet. Studier visar att uppåt 61 procent av de nyheter som millennialls följer kommer från Facebook.

Förr i tiden hade vi Jarl Alfredius, Karin Hübinette, Elisabet Höglund, Claes Elfsberg, Bengt Öste och Ingela Agardh – Nyhetsuppläsare som kom hem till oss varje kväll och berättade om allt som hände i världen där utanför. Bland millennials finns inte dessa personer på samma sätt, nyheterna kommer istället via vänner på Facebook. Därför är det viktigt att bli delad där. Om Facebook dessutom lyckas lösa problemet med att de sprider falska nyheter så kan detta ha alla möjligheter att lyckas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *